LjuvaHem - tillbaka till startsidanLjuvaHem - tillbaka till startsidan

Allmänna villkor

1. Allmänna villkor

Dessa villkor gäller för samtliga överenskomna tjänster. Med ”Uppdraget” avses de tjänster Ljuva Hem utför åt ”Kunden”, mot ersättning, i enlighet med den uppdragsbeskrivning som är överenskommen mellan parterna.

2. Uppdraget

Ljuva Hem förbinder sig att utföra överenskomna tjänster på ett professionellt och för branschen korrekt sätt. Ljuva Hem använder sig av professionella och utbildade medarbetare.

2.1 Beställd tid

Detta framgår av Kunden godkänd offert om hemstädning.

2.2 Bokning

Med bokning avses per telefon eller e-post av Kunden godkänt förslag på tid för tjänstens utförande. Bokning är bindande och kan endast ändras som beskrivet i punkt 4. Ljuva Hem förbehåller sig rätten att ställa in bokat tillfälle. Detta meddelas Kunden före uppdragets starttid.

3. Kundens åtaganden

Du som Kund skall tillhandahålla fullt fungerande utrustning och material i enlighet med vår ”Att ha hemma” checklista som tillhandahålls av Ljuva Hem för utförande av städtjänsten.
Om städmaterial inte finns att tillgå enligt “Att ha hemma” checklistan kan detta påverka utförandet av tjänsten.
Har Kunden tecknat ett materialtillägg så ansvarar Ljuva Hem för att medel och material finns vid utförandet av tjänsten hos Kunden, exklusive dammsugare, mopp och hink.
Kunden ska ha tecknat hemförsäkring.
Kunden skall tillhandahålla Ljuva Hem rätt antal nycklar, portkod eller motsvarande, för tillträde.
Arbetet leds och kontrolleras av Ljuva Hem. Kunden skall utse kontaktperson till vilken Ljuva Hem kan vända sig för rapportering och förfrågningar.

4. Avbokning och ombokning

4.1 Avbokning av städtillfälle

Städtillfällen kan avbokas av Kunden via mejl eller telefonsamtal till Ljuva Hem. Du som Kund har rätt att kostnadsfritt avboka din städning 48 timmar eller tidigare innan ditt städtillfälle. Vid senare avbokning än 48 timmar debiteras Kunden 100% av det planerade städtillfället. Notera att avbokningskostnaden inte berättigar till RUT-avdraget.
Vid sjukdom ombokas det planerade städtillfället till en lämplig för Kunden tid – som beskrivet i punkt 4.2.

4.2 Ombokning av städtillfälle

Istället för att avboka din städning kan du som Kund välja att omboka din städning 1-14 dagar framåt om du är sjuk eller av annan anledning måste omboka.
Om Kunden vill avboka ett redan ombokat städtillfälle så kommer detta debiteras enligt avbokningsvillkoren.

4.3 Uteblivna tillfällen

Om uppdraget inte kan utföras på överenskommen tid och inte avbokats eller ombokats faller tillfället bort och debiteras. Är det en medarbetare hos Ljuva Hem som fått förhinder att närvara vid överenskommen tid tar Ljuva Hem kontakt med Kunden.

4.4 Helgdagar

Uppdraget har uppehåll för nationella helgdagar om inte tid har ombokats.

4.5 Ändring av abonnemang

Vill Kunden minska intervallen på sitt städabonnemang går det att lösa per omgående. Vill Kunden öka frekvensen på sitt abonnemang så kan det ske med start utifrån Ljuva Hems möjligheter.

5. Ljuva hems kvalitetsgaranti

Ljuva Hems kvalitetsgaranti bygger på och gäller enligt checklista på den tjänst du beställt. Vi vill att du kontaktar oss om du inte är nöjd av någon anledning.

6. Bindnings-/uppsägningstid

Abonnemang löper tillsvidare utan någon bindnings- eller uppsägningstid. Kunden har alltså rätt att säga upp tjänsten utan någon anledning när som helst. Observera att avbokningsregler enligt punkt 4.1 fortfarande gäller vid uppsägning av abbonemanget.

7. Betalningsvillkor

Fakturering sker den 20:e varje månad. Betalning skall ske senast inom 14 dagar från fakturadatum eller om det är till fördel för Kunden det förfallodatum som anges på fakturan. Vid betalning ange OCR-numret som referens. Det är Kundens ansvar att kontrollera så att tak för skattereduktion ej överstigits. Om Skatteverket i någon omfattning nekar utbetalning eller om Ljuva Hem blir återbetalningsskyldig för utbetalt belopp har Ljuva Hem i efterhand rätt att kräva Kunden på motsvarande belopp.

8. Prisjustering

Priserna för tjänster framgår av Kunden godkänd offert om hemstädning. Ljuva Hem förbehåller sig rätten att justera priserna. Sådan ändring skall aviseras minst en månad i förväg via nyhetsbrev och publiceras på hemsidan. Varken prissänkningar eller prishöjningar påverkar en tjänst som redan är utförd.

9. Nycklar m.m.

Ljuva Hem förser nycklarna med registrerade nummerbrickor. Återlämnande av nycklar sker endast till den person hos Kunden som inlämnat dessa eller genom rekommenderat brev.

10. Ansvar

Ljuva Hem är skyldig att utge ersättning för skador som tillfogats Kunden på grund av Ljuva Hems del. Personskador regleras i enlighet med Ljuva Hems försäkring. Kunden skall så långt möjligt vidta åtgärder för att begränsa skadans omfattning. Ljuva Hem kan inte göras ansvarig för maskinhaveri eller andra skador som orsakas av normalt slitage på Kundens maskiner eller utrustning.
Eventuella skador eller annan åverkan på sådant som användes av Ljuva Hems utförare, som inte orsakas av slarv eller annan skadegörelse av denne, skall ersättas av Kunden. Om Kunden kräver ersättning för skadad maskin eller utrustning skall det skadade objektet lämnas över till Ljuva Hem.
Skaderapport/-anmälan skall lämnas in skriftligt och i de fallen det är möjligt skall bild bifogas.

11. Ersättningsanspråk på grund av skada

Eventuellt ersättningsanspråk skall anmälas inom skälig tid skriftligt till Ljuva Hem, dock senast tio (10) arbetsdagar efter att uppdraget utförts.
Om ersättningsanspråket anmäls senare förlorar Kunden rätten att åberopa felet.

12. Försäkring

Ljuva Hem innehar ansvarsförsäkring som säkerhet för fullgörandet av eventuell skadeståndsskyldighet enligt dessa allmänna villkor. Ljuva Hem har försäkringar som täcker både person- och sakskada vid varje skadetillfälle. Ljuva Hem är även försäkrad mot låsbyten som kan inträffa vid förlust av nycklar.

13. Ändringar & tillägg

Villkorsändringar meddelas beställaren minst två veckor innan ikraftträdande. Villkoren publiceras på Ljuva Hems hemsida: https://ljuvahemstad.se/allmanna-villkor och via nyhetsbrev.

14. Hävning

Om betalning inte erläggs i rätt tid och Kunden trots påminnelse därom inte har betalt, har Ljuva Hem rätt att upphöra med arbetet och häva avtalet i enlighet med konsumenttjänstlagens bestämmelser.

15. Sekretess

Varje uppdrag behandlas med sekretess. Ljuva Hems medarbetare har skrivit på en sekretessförbindelse och därmed tystnadsplikt. Kunden förbinder sig i sin tur att behandla information och material från Ljuva Hem i form av referenser och dylikt konfidentiellt.